Zo vlak na de vakantie beginnen we vaak vol frisse moed aan de komende periode. We hebben inzicht gekregen in hoe goed we bezig zijn en aan de andere kant in wat we niet meer willen of anders willen. Vaak hebben we in de vakantieperiode ook nieuwe ideeën opgedaan of plannen gemaakt. En dan komt het spannende moment na de vakantie. Hoe ga je al die nieuwe ideeën implementeren of hoe voorkom je dat je niet in oude valkuilen stapt?

Probeer onderstaande tips om te focussen eens:

1) Bepaal je doel en/of  je intentie
Vaak is dat in de vakantie op de een of andere manier duidelijk geworden. Schrijf erover, knip toepasselijke plaatjes of teksten uit, maak eventueel een vision board om je idee te ondersteunen, energie te geven en tastbaar te maken. Zet dat op een plek waar je er regelmatig naar kan kijken. Visualiseer zo vaak mogelijk dat je doel hebt bereikt of je plan aan het uitvoeren. Hoe voelt dat en wat levert het je op? Maak hier regelmatig contact mee.

2) Stel je prioriteiten
Bedenk je je elke dag opnieuw wat je je hebt voorgenomen. Wat is je doel of intentie? Stel aan de hand daarvan je prioriteiten. Vraag je bij elke taak of activiteit af: draagt dit bij om mijn doel of mijn intentie of niet. Schrijf zo iedere avond 3 prioriteiten op voor de volgende dag. De volgende ochtend neem je deze prioriteiten opnieuw duidelijk voor ogen. En zo start je met de goede focus de dag!

3) Vermijd afleiding
focus 300x213Begin direct met de prioriteiten die je voor jezelf gesteld hebt. 
Dus niet eerst mails, telefoontjes, boodschappen of wat al niet meer. Het gevaar van deze werkzaamheden is dat de dag voor een deel voorbij zonder dat je hebt gedaan wat je wilde. De tijd vliegt voorbij en voordat je het weet is je voordat je het weet geleefd wordt door wat er ‘op je af komt’  in plaats van dat jij nog aan het roer staat van de gebeurtenissen die dag.

Een goede tip: Check op 2 vaste momenten je mail, zet je telefoon indien mogelijk uit bepaalde blokken van de dag uit. Zo kun je je beter concentreren.

4) Zorg voor afwisseling, ordening en ruimte
Werk bij voorkeur in bepaalde blokken, bijvoorbeeld van 1,5 uur. Heb je een tijdlang veel denkwerk moeten verrichten, zorg dan vervolgens voor andere werkzaamheden zodat je brein kan herstellen en bijkomen.  Wissel ook minder leuke werkzaamheden af met leuke werkzaamheden zodat je weer op kan laden. En kijk elke keer of je terug kan keren naar de basis: een geordend en schoon bureaublad, een omgeving waar jij het prettig vindt om aan de gang te gaan. Zet eventueel motiverende dingen om je heen, die je passie voeden en waar je energie van krijgt.

5) Bouw rustmomenten in
Gun jezelf tussen het harde werken door ook rustmomenten waarin je jezelf kan voeden, opladen, wellicht zelfs belonen. Spreek met jezelf daar een bepaalde tijd voor af om te voorkomen dat opeens de dag om is ;-). En laat dan even echt los waar je mee bezig bent. Ga sporten, de natuur in, een gezonde lunch,… allemaal korte momenten waarin er weer als vanzelf nieuwe inspiratie kan komen voor waar je mee bezig bent. En vervolgens kan je dat weer mooi integreren de rest van de dag.

6) Zoek een maatje
Juist als je patronen wilt doorbreken of nieuwe plannen wil verwezenlijken is het van belang dat je hierin gestimuleerd wordt. Zoek iemand uit je omgeving die in je plannen gelooft en je kan steunen op meerdere fronten. En die je af en toe ook even checkt en streng toe kan spreken indien nodig. Deel met je maatje wat je plannen zijn en wat je planning hieromtrent is en kijk samen in evaluatiemomenten terug wat wel en niet gelukt is en waarom? Wat heb je nodig om dingen wel voor elkaar te gaan krijgen?

7) Terugkijken vanuit dankbaarheid
Kijk elke avond/week terug wat je hebt gedaan en geef jezelf eerst 3 complimenten voor dingen wat je goed gedaan hebt of waar je dankbaar voor bent die dag/week. Kijk vervolgens naar 1 ding dat je anders zou willen. Maak dat de belangrijkste prioriteit voor de volgende dag/week. Let er daarbij op dat je kleine stappen zet. Elke verandering begint immers bij de eerste stap. Succes!

Soms kan het in een periode van grote veranderingen ondersteunend zijn om je energiesysteem hierop af te stemmen. Stress of weerstand kunnen met behulp van kinesiologie gebalanceerd worden, waardoor je gemakkelijker in de flow komt en de focus ook beter behouden blijft.  Daarnaast is het van belang je immuunsysteem te optimaliseren zodat je al je energie kunt steken in de veranderingen of nieuwe plannen.