Veranderingen door nieuwe privacy wetgeving

Op 25 mei 2018 treedt de nieuwe privacy wet (AVG of GDPR) in werking, een wet waar we allemaal mee te maken hebben omdat het om persoonsgegevens gaat. Dus wel belangrijk om even aandacht aan te besteden. In deze blog geef ik aan wat de veranderingen zijn in mijn werkwijze naar aanleiding van de nieuwe wetgeving en wat jij daar als (potentiële) cliënt van gaat merken.

Het wordt gezien de snelle ontwikkelingen steeds belangrijker om onze persoonsgegevens goed te beschermen. Vooral in de  digitale wereld waarin we inmiddels leven ligt het risico van data lekken soms op de loer. Kijk naar alle voorbeelden die we onlangs  in de media helaas hebben gezien. Met de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming worden de eisen met betrekking tot het opvragen en gebruiken van persoonsgegevens strenger. Ook moet iedere organisatie kunnen aantonen hoe deze persoonsgegevens beveiligd zijn. Dit alles heb ik uiteraard in kaart gebracht. Onderstaand belicht ik kort de veranderingen voor jou als cliënt.

Je ontvangt niet langer een digitaal cliëntverslag
Vooral per e-mail, zo blijkt, kan de veiligheid van gegevens niet altijd volledig gegarandeerd worden. Het schijnt voor een hacker niet lastig te zijn om mails te onderscheppen. Vandaar dat ik besloten heb, na uitgebreid onderzoek van en overleg met specialisten over extra beveiligd mailen, om te stoppen met het mailen van digitale cliëntverslagen. Medische gegevens zijn persoonsgegevens die immers gevoelig kunnen liggen. Aan het eind van de sessie nemen we de rode draad nogmaals samen door, kun je zelf desgewenst wat aantekeningen (sommige cliënten hebben zelf een opschrijfboekje bij zich)  maken en ronden we af. Eventuele tips krijg je mee op papier. In de privacyverklaring kun je lezen dat je cliëntdossier op aanvraag ingezien kan worden.

BSN nummers worden verwijderd uit de administratie
Was het ongeveer 2 jaar geleden nog zo dat het vermelden van de BSN nummers op de behandelovereenkomst en op de zorgnota’s een vereiste was, deze eis is inmiddels weer teruggedraaid. Voor 25 mei a.s. heb ik alle BSN nummers uit de digitale administratie verwijderd en op de papieren behandelovereenkomst onleesbaar gemaakt. Dus ook op de facturen die je in de toekomst van me ontvangt staat geen BSN nummer meer vermeld en voor nieuwe cliënten is het niet nodig om je BSN nummer te laten weten.

Advies: mail geen gevoelige medische informatie
Net zo goed als de mails die ik verstuur is er andersom hetzelfde risico. Dus zet geen medisch gevoelige informatie naar me op de mail, Whatsapp, Messenger of op welke manier dan ook. Neem dit mee naar een consult of stuur me een mailtje voor telefonisch overleg bij een echt medische vraag. Het versturen van deze mails met gevoelige informatie is dus op eigen risico en zal ik ook niet per mail beantwoorden (zelfde reden waarom ik geen cliëntverslag meer verstuur).
Daarnaast het verzoek om alle correspondentie te doen via de mail op ln.eb2hcuotobfsctd@ofni en niet via andere kanalen (Whatsapp, sms, messenger etc.) 

Website optimaal beveiligd
Deze website touch2be.nl voldoet volledig aan de nieuwe eisen en AVG wetgeving. Als je een bericht achter laat via het contactformulier worden je persoonsgegevens niet op de website opgeslagen en alleen gebruikt om je vraag per mail te beantwoorden. Ook hier weer het advies om geen hele gevoelige medische informatie te vermelden. 

Als cliënt ontvang je van mij maximaal 1 x per kwartaal een nieuwsbrief met de laatste ontwikkelingen. Mocht je daar geen prijs (meer) op stellen dan kun je je eenvoudig afmelden.

Dit was het kijkje achter de schermen om je te laten zien dat er alles aan gedaan is om jouw persoonsgegevens optimaal te beschermen. Mocht je hierover nog vragen hebben weet me dan te vinden.  

Scroll naar boven