Het roer (recht?) houden met de wind in de zeilen

Het is zover… zomer, de langste dag van 2014. De energie is op haar maximum wat vaak een goed gevoel geeft. Soms zijn er vooral in deze periode momenten dat we de hele wereld aan lijken te kunnen. Soms ligt hierbij echter het gevaar van hoogmoedigheid en ‘doordraven’ op de loer.

roer 300x246Met de vakantieperiode in zicht is het vaak een drukke tijd waarin er nog van alles moet, je dingen goed wil afronden voordat je even helemaal kan loslaten. Daarnaast staat deze periode ook vaak bol van allerlei sociale activiteiten en buitenevenementen waar het goed toeven is. Een mooie uitdaging dus om hier een passend evenwicht in te vinden.  Hoe blijf je stevig aan het roer zitten zodat je alles voor elkaar krijgt? En wellicht moet het roer soms wel eens om…
Het gevaar van een drukke periode is dat we op een gegeven moment ‘geleefd’ worden door alles wat er gebeurd, we achter de feiten aan lopen en steeds meer reactief gaan reageren. Hoe blijf je trouw aan jezelf en proactief juist in drukke tijden?

5 tips om proactief en trouw aan jezelf te blijven:

  1. Zorg voor een stevige basis in jezelf
    Het fundament ligt in jezelf en is het allerbelangrijkste. Vooral in drukke tijden is goede zelfzorg van belang. Kijk eens wat dat voor jou inhoudt, onderzoek en leg dat ergens vast? Denk bijvoorbeeld aan: goede voeding, sporten/beweging, rituelen, een passend ritme, voldoende ontspanning en rustmomenten. Hoe laad jij op en blijf je bij jezelf? Zorg dat die basis staat en als je hem even loslaat dat je hem zo weer oppakt omdat je weet dat dat goed voor je werkt.
  2. Stel haalbare doelen en bepaal van daaruit prioriteiten
    Maak een lijstje van alles wat je wilt en wat er moet gebeuren en kijk met een kritisch realistische blik wat er volgens jou in ieder geval belangrijk en ook haalbaar is. Deze doelen en vandaar uit de prioriteiten die hiermee samenhangen komen ‘boven de streep’ te staan. Onder de streep komen in volgorde van belangrijkheid de dingen die vervolgens aan de orde zijn. Deze maken het extra uitdagend en prikkelend: als je hier aantoe komt ben je echt goed bezig. En zo niet dan is goed goed genoeg (je spreekt met jezelf af dat je bij de dingen boven de streep al ‘tevreden’bent).
  3. Visualiseer de stappen op weg naar je doel
    Wat enorm kan helpen is de dingen die moeten gebeuren en die echt belangrijk zijn je in gedachten ook echt te zien doen op de manier zoals jij wilt dat het gaat. Maak het zo concreet mogelijk, leg eventueel je hand op je voorhoofd om emotionele stress (weerstand, spanning etc.) hieromtrent af te voeren. De intentie is dan gezet en vaak ondersteunt het om ‘tijd te zetten’. Stel je voor in welk tijdsbestek je de taak of het doel bereikt wilt hebben. Doe dit bij voorkeur ‘s ochtends direct na het opstaan en voor het slapen voor de volgende dag.
  4. Onderhandel met jezelf
    Verleidingen en afleidingen liggen altijd op de loer en dat is ook niet erg zolang je zelf aan het roer blijft staan. Je zult soms merken dat er allerlei dingen tussendoor willen komen die veel leuker en interessanter zijn om te doen. Gevoel en verstand zijn dan vaak in strijd met elkaar. Het lijken even 2 losstaande delen in jezelf. Kijk dan eens of je een ‘deal’ kan sluiten met jezelf. Een voorbeeld: als ik nu een uur hard werk aan mijn administratie beloof ik mezelf dat ik daarna een half uur naar buiten ga. En kom die belofte vervolgens ook na. Zo is discipline écht te trainen (en wordt het op een gegeven moment ook leuk).
  5. Durf fouten te maken en begin!
    Wat  funest is voor de opbouw van discipline is als je de afspraken met jezelf niet nakomt. “If you don’t use it you lose it” zeggen ze wel eens. Net als met krachttraining en spieropbouw werkt het ook zo met discipline. Bij veel mensen ligt hier een zekere faalangst  aan ten grondslag (heb jij je wel eens eerlijk afgevraagd: heb je meer angst om te falen of om succes te hebben?). Ze willen het direct zo goed doen en het mag niet mislukken. Daarmee ligt de lat direct (onbereikbaar) hoog. Gelukkig blijven we mensen en van fouten leren we vaak het meest zijn we achteraf met elkaar eens. En wie weet lukt het gewoon wel… als je niet begint weet je het niet.

    En mocht het niet meer lukken in deze drukke tijd bovenstaande tips te onderzoeken, dan is de vakantie een mooie periode om te bezinnen en vanuit een nieuwe intentie na de vakantie te kijken wat voor jou het beste werkt.

"De natuur geneest, de therapeut is niet de meester, maar de dienaar van de natuur,
de zieke wordt teruggeleid naar gehoorzaamheid aan de wetten van de natuur."
Hippocrates: Griekse arts, grondlegger van de westerse Geneeskunde

Touch2be

Waterbieslaan 65
3452 AM Vleuten

+31 6 44946401
Route

Aangesloten bij

Kvk 50696904
Beroepsvereniging BvK 11.01.172 K
VBAG 21711005 en koepel RBCZ 306012
AGB zorgverlener 90-53383
AGB praktijk: 90-04468